Arcibiskupská sbírka dobývá New York

AKTUALITA | 5. 3. 2016

Dva obrazy z arcibiskupských sbírek se v únoru vydaly za moře. Hned od počátku března začaly ohromovat Ameriku. Tizianův Apollón a Marsyas jako první plátno otevírá výstavu Unfinished v nové části Metropolitního muzea v New Yorku nazvané Breuer. Van Dyckův královský dvojportrét vévodí v nedaleké Frick Collection natolik, že si jej vybrali i na pozvánku výstavy Van Dyck: The Anatomy of Portraiture. Je také hned prvním sliderem internetových stránek galerie.

Cestu přes oceán přestály oba obrazy ve speciálních „klimabednách“ a ještě po doručení do muzeí zůstaly několik dnů zabalené kvůli aklimatizaci. Kurátor Miroslav Kindl a další doprovod z Muzea umění a Arcibiskupství olomouckého na to měli řádově jen hodiny.

Pilotem boeingu

„Jel jsem v kamionu s Tizianem do Frankfurtu nad Mohanem. Dostat ho do nákladního letadla byl trochu problém, protože se musí transportovat vestoje. Základna bedny má jen tak čtyřicet centimetrů, ale na výšku měří tři metry. Celé to vážilo asi tři sta kilo,“ popsal převoz kurátor Miroslav Kindl. Důvod, proč musí obraz stále „stát“ je jednoduchý – aby se neprověsilo plátno.

Nákladní letadlo, v němž letěl spolu s Tizianem, nemá oddělený nákladový prostor od kokpitu. Celou cestu byl proto v kontaktu s piloty. „Byli tam jen tři členové posádky a já, seděl jsem hned za nimi a velkým zážitkem pro mě bylo, když mě posadili i za knipl,“ svěřil se Kindl. Z letiště J.F.K., kde obraz nakládalo osm chlapíků, jel do centra New Yorku dalším kamionem. Dokonce s ozbrojenou hlídkou. Na místo v Met Breuer dorazil v pátek večer, vybaloval se až v pondělí.

Kontrolované vybalení

V pondělí se vybalovalo z kroměřížské bedny na rohu 70. ulice a 5. avenue také van Dyckovo dílo. „U vybalování jsou přítomny obě strany zápůjčky a provází ho Condition Report. Kontrolují se všechna poškození, retuše, restaurátorské zásahy. Protokol pak obě stany validují. Teprve pak se obraz věší na nové místo. Podpisem předávacího protokolu a reportu přechází zodpovědnost za obraz na instituci, která si jej zapůjčila,“ vysvětlil Kindl. Právě proto se obrazy během přepravy pojišťují takzvaně z hřebíku na hřebík – tedy od doby, kdy se sundá ze skoby, až do umístění v dočasné instalaci. U Tiziana trvalo vybalení a zavěšení pět hodin.

Bez vernisáže

Otevření výstavy probíhá v Americe jinak, než je zvykem v Evropě. Jde o společenské setkání pro zvané. „Odškrtnou si vás u vchodu, podává se číše vína, ale je to bez úvodu a závěru. Žádný proslov. A žádné hudební vystoupení,“ vysvětlil zástupce ředitele Muzea umění Ondřej Zatloukal. Lidé spolu konverzují a sami si procházejí výstavu. Veřejnosti je pak otevřena i s několikadenním zpožděním.

Užší setkání s obědem či večeří, poděkováním a krátkým proslovem čeká v jiném termínu zpravidla jen mecenáše a zapůjčitele. „Nemohou pochopitelně děkovat všem, přesto nám děkovali v Metropolitním muzeu jako prvním,“ zdůraznil Zatloukal. Podle Kindla se něco podobného opakovalo i ve Frick Collection.

„Tento kroměřížský van Dyck nikdy nebyl za mořem. Je neznámý i pro americkou odbornou veřejnost, přitom se jedná o exkluzivní plátno ve van Dyckově díle, jeho první velkou anglickou zakázku, kdy portrétoval královský pár,“ řekl Kindl.

Frickova galerie se nachází v obrovské vile průmyslníka 19. století. Patřil mezi mecenáše a sběratele s úžasnou kolekcí. Kvůli van Dyckově výstavě ale museli po letech svěsit celou stálou expozici. „Jsou tam zastoupeny van Dyckovy kresby, které člověk běžně neuvidí a je tam pohromadě neuvěřitelné množství van Dyckových děl nejen z Londýna. Je to největší výstava, kterou Frick Collection uspořádal. Přitom van Dyckovy výstavy jsou ojedinělé, protože jeho díla jsou nesmírně cenná. Je na to potřeba obrovských prostředků,“ uvedl Kindl.

Nedokončené

Obě díla, která do kroměřížské sbírky zakoupil biskup Karel z Lichtensteinu-Castelcorna, zaujala nejen odborný tisk, ale i americká masmédia. Tizian dominoval zpravodajství New York Times. Tizian je nejdůležitějším a nejcennějším obrazem, zahajuje výstavu, která na 140 dílech ukazuje průřez pěti sty lety umění od renesance po současnost. Hlavním tématem výstavy Unfinished s podtitulem je Thoughts Left Visible je nedokončenost, ale s myšlenkami ponechanými viditelně.

„Nejde jen o nedokončenost v tom fyzickém smyslu, že někdo rozpracuje obraz a za nějakých okolností ho nedokončí, ale i nedokončenost v ideové rovině, o záměrnou nedokončenost, která nechává více pracovat smysly a intelekt člověka,“ objasnil Zatloukal. 

Na výstavě jsou renesanční díla, která zůstala v ateliéru a nedodělali je ani mistrovi žáci ani spolupracovníci. „Je to doslova učebnice malířství, pro historiky umění je vzácné vidět, jak ten malíř postupoval od základního našepsování plátna, podkresby, podmalby přes všechny vrstvy. Jsou to prvotřídní díla prvotřídních umělců,“ přibližuje Kindl.

Tizian však svůj obraz za dokončený považoval. „Záměrně jej podle současníků nedodělal. Rezignoval na některé tehdy běžné postupy. Na poslední malířské vrstvy a na detail. K tomu dospěli v pozdních dílech téměř všichni nejvýznamnější umělci i Michelangelo, Leonardo nebo Rondanini. Šlo třeba o rozostřené kontury kolem očí a úst, obraz musí divák nově vnímat jako celek,“ přidává se s objasněním Zatloukal. Do stejné fáze dospěl i legendární El Greco.

Klanění pastýřů

Pracovníci olomouckého muzea zastihli El Grekovo Klanění pastýřů ještě v expozici v Metropolitním muzeu. V Olomouci bude obraz uveden 2. června k desátému výročí otevření Arcidiecézního muzea. Je součástí vzájemné zápůjčky za Tiziana.

„Mohli jsme si vybrat z určitého množství. Volili jsme i vzhledem k obsahu Arcidiecézního muzea, aby šlo o náboženské téma. Druhý punkt byl ten, že Muzeum umění má dvě sekce – staré a nové umění – a El Greko oba tyto světy jedinečně a nádherně propojuje,“ prohlásil Zatloukal. El Greko je pro něj svébytný ve své době, ale zároveň inspirativní pro konec 19. a počátek 20. století. „El Greko ale v sobě zahrnuje všechno, co jsme si od zápůjčky slibovali,“ dodal.

Klanění pastýřů bude v Olomouci tři měsíce. Poté se všechny obrazy vydají zase na zpáteční cestu, aby se vrátily na své hřebíky.

Fotogalerie
Tizian v Met Breuer

Instalace Tizianova obrazu v nové budově Metropolitního muzea.

Tizian v Met Breuer

Instalace Tizianova obrazu v nové budově Metropolitního muzea.

Anthonis Van Dyck ve Frick Collection

Instalace van Dyckova obrazu ve Frick Collection.

El Greco do Olomouce

Výměnou za Tiziana poputuje do Olomouce El Grekův obraz Klanění pastýřů.


© MUZEUM UMĚNÍ OLOMOUC 2016